اخبار افق کوروش /  آشپزی

چاپ
شیر برنج – طرز تهیه و مواد لازم
1396/11/10
طرز تهیه انواع شیر برنج

شیر برنج – طرز تهیه و مواد لازم

طرز تهیه انواع شیر برنج

 

برخی از مواد غذایی هستند که از آن‌ها می‌توان به عنوان یک وعده کامل استفاده کرد. شیر برنج یکی از همان وعده‌هایی غذایی است که به خاطر اینکه در ترکیب اصلی آن‌ از شیر و برنج استفاده ‌شده است، نه‌تنها می‌توان به عنوان یک وعده غذایی کامل استفاده کرد، بلکه یک ماده مغذی هم است.

وقتی نام شیر برنج می‌آید، همه ما به یاد زمان افطار می‌افتیم که مادرهایمان دو ساعت مانده به زمان افطار، این غذای سنتی ایرانی را آماده می‌کردند تا در کنار وعده‌های دیگر، به مقدار یک کاسه هم مصرف کنیم؛ اما تعدادی هم هستند که در طول سال و در دیگر وعده‌ها آن را مصرف می‌کنند. این ماده غذایی به خاطر مواد مغذی که در ترکیبات آن به‌کاررفته است، مصرف آن در دیگر وعده‌ها مشکلی را به وجود نمی‌آورد.

مهم‌ترین نکته این است که چگونه این ماده غذایی را تهیه کنیم. متأسفانه بعضی‌ها به دلیل ناآشنا بودن با این طرز تهیه شیر برنج ، آن را هدر می‌دهند.

 

طرز تهیه شیر برنج

 

طرز تهیه این ماده غذایی ساده‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. بیشترین نوع شیر برنج که بین مردم مصرف می‌شود و در مجالس و مهمانی‌ها هم از آن استفاده می‌شود، نوع قالبی آن است. طرز تهیه نوع قالبی آن با نوع ساده و عادی یکی است و فقط تفاوت آن در این است که شما از یک قالب استفاده می‌کنید تا شیر برنج خود را سرو کنید ولی در نوع ساده از همان قابلمه استفاده می‌کنید و در آخر درون ظرف ریخته می‌شود.

 

اما طرز تهیه شیر برنج قالبی چگونه است؟

 

برای تهیه این ماده غذایی، چندین روش وجود دارد؛ اما پرکاربردترین روش نوع قالبی است.

 

مواد لازم برای تهیه شیر برنج قالبی عبارت‌اند از:

 

-برنج به‌صورت دو پیمانه (اصولاً بهتر است برنج را به‌صورت نیم دانه مصرف کنید.)

-شیر تازه 8 پیمانه (پیمانه برای خود می‌توانید اندازه یک لیوان تعریف کنید.)

-شکر یک پیمانه

-گلاب تازه نصف پیمانه

-خامه 3/2 پیمانه

-مواد دیگر که استفاده از آن‌ها اختیاری است مانند پودر ژلاتین یا مواد تزئینی دیگر

 

طرز تهیه شیر برنج قالبی

 

-ابتدا برنج را به‌اندازه کافی از چند ساعت قبل در مقداری آب خیس کنید.

-برنج با دو یا پیمانه آب حرارت دهید و اجازه دهید که به‌صورت کامل نرم شود تا حدی که فقط نصف برنج آب در قابلمه باقی‌مانده باشد.

-سپس شیر را اضافه کنید. شیر تا زمانی باید بجوشد که حالت غلیظ پیداکرده و اینکه درنهایت هم برنج کاملاً مغزپخت شود.

-در هنگام پخت مرتب شیر برنج را هم بزنید.

-سپس شکر را با نصف لیوان آب جوش در ظرف شیر برنج مخلوط کنید و مرتب هم بزنید. (مرتب به هم زدن را نباید فراموش نکنید.)

-در حدود ده دقیقه آخر، گلاب را اضافه کنید و باز هم هم بزنید.

-بعد از ده دقیقه، یک دم‌کنی بر روی درب قابلمه ببندید و آن را بر روی قابلمه قرار دهید و 10 تا 15 دقیقه صبر کنید تا کاملاً آماده شود.

-بعد از آماده شدن، سریعاً قابلمه را از روی اجاق بردارید و اجازه دهید که سرد شود.

-اگر قصد انسجام بیشتر شیر برنج را دارید، می‌توانید از پودر ژلاتین استفاده کنید. برای این کار بهتر است که مقدار سه قاشق را با آب سرد مخلوط کرده و به شیر برنج اضافه کنید.

-در آخر می‌توانید بعد آماده‌سازی شیر برنج و قبل از سرد شدن، مقدار خامه در نظر گرفته‌شده را با آن مخلوط کنید.

-شیر برنج آماده‌شده را همان‌طور که هنوز داغ است، داخل قالب بریزید و بعد آن‌ها را داخل یخچال بگذارید تا سرد شود. البته حتماً درون قالب را از قبل با کمی روغن چرب کنید. بعد از سرد شدن و شکل گرفتن، شیر برنج را از درون قالب خارج کرده و بر روی یک ظرف بریزید.

-برای تزئینات آن‌هم می‌توانید از مواد مختلف مانند میوه و دیگر مانند دارچین استفاده کنید.

 

چند مورد را در تهیه شیر برنج در نظر بگیرید

 

-شیر برنج جز غذاهای سنتی ایرانی در نظر گرفته می‌شود و در بسیاری از منازل از آن به عنوان دسر یا عصرانه مصرف می‌کنند.

-زمان کلی پخت آن حداکثر می‌توان یک ساعت و نیم در نظر گرفت. نیم ساعت را برای آماده‌سازی مواد اولیه قبل از پخت و آماده‌سازی آن برای خوردن بعد از پخت در نظر بگیریم.

-یکی از بهترین مواد غذایی غنی‌شده است برای اینکه در تهیه آن از شیر و برنج که هرکدام منبع ویتامین هستند، استفاده می‌شود.

-مقدار تهیه آن حداقل بهتر است که برای چهار نفر در نظر گرفته شود. استفاده از میزان پیمانه‌های کمتری که در بالا گفته شد، نتیجه موردنظر را نمی‌توان به دست آورد.

-در هنگام پخت قبل از اینکه دم‌کنی را اضافه کنید، درب قابلمه باید باز باشد تا شیر برنج سر نرود.

-توصیه می‌شود که حتماً از برنج نیم دانه استفاده کنید و اگر برنج نیم دانه نداشتید، بهتر است که آن را با قاشق خود له کنید.

 

اما چگونه شیر برنج خوشمزه تهیه کنیم؟

 

-شیر برنج خود به خاطر گلابی و شکری که در آن استفاده می‌شود، خود یک ماده خوشمزه به‌حساب می‌آید؛ اما برای اینکه بتوانید خوشمزه‌تر سرو کنید، بهتر است که در حین پخت چند ماده دیگر را به آن اضافه کنید.

-هل یک ماده خیلی خوشبو است که در تهیه بسیاری از مواد مانند چایی برای خوش عطر شدن آن نیز استفاده می‌شود. حدود نصف قاشق مرباخوری هل را می‌توانید به آن اضافه کنید.

-همچنین برای خوشمزه‌تر شدن می‌توانید به مقدار دو قاشق غذاخوری خلال پسته و 1 قاشق غذاخوری خلال بادام را خیس کنید و در حین پخت استفاده نمایید یا بعد از پخت، به عنوان تزئین کننده بر روی شیر برنج بریزید.

-سعی کنید از که برنج‌های معطر و مرغوب ایرانی استفاده کنید تا یک غذای باکیفیت و خوشمزه تهیه کنید.

-از گلاب‌های معطر و باکیفیت استفاده کنید.

-در بعضی از مناطق از گل محمدی، شیره انگور، عسل و غیره برای خوشمزه‌تر شدن استفاده می‌کنند.

 

طرز تهیه شیر برنج برای چهار نفر

 

همان‌طور که در بالا گفتیم حداقل نفراتی که برای تهیه شیر برنج باید در نظر بگیریم، چهار نفر است. طرز تهیه آن دقیقاً شبیه به تهیه شیر برنج ساده است. هر تعداد افرادی که زیاد می‌شوند، شما می‌توانید نسبت به آن‌ها، میزان‌های به‌کاررفته را افزایش دهید.

 

مواد لازم برای این کار شامل

 

2 پیمانه برنج نیم دانه

8 پیمانه شیر تازه

یک پیمانه شکر

نصف پیمانه گلاب

نصف پیمانه خامه

موادی هم که باعث خوشمزه‌تر شدن شیر برنج می‌شود که در بالا بیان شد.

طرز تهیه پخت هم مانند قبل است. ابتدا برنج را باید خیس کرده و به سه لیوان آن حرارت دهید. بعد شیر و شکر را به ترتیب مراحل پخت هرکدام سپری می‌شود، اضافه کنید و مرتب هم بزنید. در ده دقیقه آخر هم گلاب را اضافه کرده و بعد از ده دقیقه، با یک دم‌کنی، درب قابلمه را ببندید. برای خوشمزه‌تر شدن و تزئینات آن‌هم می‌توانید از گل محمدی، گل سرخ، دارچین، خلال پسته، هل، خلال بادام، عسل و غیره استفاده کنید.

 

طرز تهیه شیر برنج برای نوزاد

 

شیر برنج به خاطر حالت و شکلی که دارد، می‌توانند توسط افرادی که دندان ندارند و نوزادان سرو شود؛ فقط طرز پخت و مواد تشکیل‌دهنده آن با حالت عادی متفاوت است. البته این نوع دسر برای نوزادانی است که طبق دستور پزشک، مجاز به خوردن دیگر غذاهای دیگر هستند و باید از قبل با دکتر در خصوص مصرف آن مشورت کرد.

 

مواد لازم شامل:

 

یک فنجان شیر

یک فنجان برنج

دو فنجان آب

دو قاشق کوچک (بعضی افراد قاشق غذاخوری را بیان می‌کنند) شکر یا مربا

 

طرز تهیه

 

برنج را که باید از قبل خیس کنید و بعد به مقدار کافی بردارید که در بالا گفته شد با دو فنجان آب می‌پزیم، سپس شیر و شکر را اضافه می‌کنیم و به‌خوبی هم می‌زنیم تا به‌خوبی پخته شود. برای خوشمزه‌تر شدن آن‌هم می‌توانید بعضی از مواد بالا را اضافه کنید؛ ولی حتماً زیر نظر پزشک باشد.

 

نتیجه گیری

 

شیر برنج یک نوع ماده غذایی است که می‌تواند به عنوان دسر یا یک وعده غذایی کامل در صبح، ناهار، شام و حتی زمان افطار استفاده می‌شود. ترکیب اصلی آن شیر تازه و برنج است که به همین خاطر یک ماده غذایی مؤثر و مفید هم در نظر گرفته می‌شود. طرز پخت شیر برنج ساده است و فقط کافی است مواد را به مقدار کافی تهیه‌کرده و طبق دستور آماده کنید.


برچسب ها:

سلامت
دستور پخت
مواد غذایی
شیربرنج

پریسا محسنی

1396/11/11

ما شیر برنج را همراه با مربا سرو میکنیم که خیلی هم شیربرنج خوشمزه ای می شود

سمیرا منصوبر

1396/11/11

مقدار شکر مورد استفاده در شیربرنج بستگی به ذائقه افراد دارد و میتونه مقدار اون در شیربرنج دو برابر بشه یا کم بشه من اهل شکر نیستم و خیلی ترجیح نمیدم که شیربرنجم شکر داشته باشه

فاطمه سبزواری

1396/11/11

بهتر است از مثله شله زرد از برنج نیم دانه برای تهیه شیر برنج استفاده کنید برای هرچه بهتر شدن شیر برنج هنگامی که شیر را به برنج اضافه میکنید کمی حرارت را بالا ببرید تا شیر بجوشد سپس حرارت را متوسط کنید و توجه داشته باشید حین پخت درب قابلمه باز باشد تا شیربرنج سر نرود.

ارسال نظر

ارسال

عضویت در خبرنامه

عضویت

داغ‌ترین‌ها