اخبار افق کوروش /  آشپزی

چاپ
آرد برنج – طرز تهیه و خواص
1396/11/14
طرز تهیه آرد برنج

آرد برنج – طرز تهیه و خواص

طرز تهیه آرد برنج

 

آرد برنج کلمه ای آشنا برای کدبانوها است. آن ها برای تهیه فرنی، شیرینی برنجی و غیره از آرد برنج استفاده می کنند. به خاطر خواص غنی شده ای که این ماده غذایی دارد، امروزه در بیشتر آشپزخانه و قنادی ها، جایگزین مواد دیگر شده است. همچنین تهیه آرد برنج خیلی سخت نیست و فقط نیاز به برنج های نیم دانه و شکسته و الک دارید یا می توانید آن را از بازار و فروشگاه ها تهیه کنید. بهتر است که در کنار آشنایی با طرز تهیه آرد برنج، خواص و کاربرد آن را به شما معرفی کنیم.

 

دانه های آرد برنج از کجا تهیه می شوند؟

 

برنجی که شما مصرف می کنید، دانه سفید کامل هستند که پس از الک کردن و جداسازی در کارخانه بسته بندی می شود و به فروش می رسد. زمانی که فصل برداشت برنج می رسد، به دانه های برنج که هنوز پوست روی آن ها قرار دارد نیز شلتوک می گویند. شلتوک را به کارخانه های شالیکوبی یا برنج کوبی برای جدا کردن پوسته می برند تا به برنج سفید تبدیل شود. در طی این فرآیند، بعضی از دانه های برنج شکسته می شوند که به آن ها نیم دانه می گویند. بعضی از دانه به حدی می شکنند که آن ها قابل استفاده معمولی از نظر اندازه نیستند و آن ها را برای آرد برنج استفاده می کنند؛ اما حالا آرد برنج را چگونه تهیه می کنند؟

 

طرز تهیه آرد برنج

 

برای تهیه آرد برنج بهتر است که از همان دانه های شکسته استفاده کنیم؛ ولی همه به این دانه ها دسترسی ندارند و می توانند به جای آن، دانه های کامل را به کار ببرند. برای تهیه آرد برنج توصیه می شود که از برنج های مرغوب ایرانی استفاده کنید که کیفیت بالایی دارند.

- ابتدا برنج کاملا از چند ساعت قبل، خیس کنید و چند بار آب آن را خالی کنید تا کثیفی موجود در آن از بین برود. به هیچ وجه از نمک یا ماده دیگر در خیس کردن برنج استفاده نکنید.

- بعد از اینکه چند ساعت برنج در آب ماند و به اصطلاح خیس خورد، آن را آبکشی کنید و بعد بر روی یک دستمال بریزید تا خشک شود. برای خشک شدن بهتر است که آن را زیر نور آفتاب یا در معرض هوای آزاد بگذارید؛ فقط نباید اجازه بدهید دانه ها کامل خشک شوند و مقدار رطوبت باید همراه دانه ها بماند.

- اگر از برنج دانه کامل استفاده می کنید، دانه ها را بکوبید تا هم خردتر و هم نرم تر شوند.

- سپس دانه ها را آسیاب کنید. آسیاب کردن دانه ها را باید تا زمانی ادامه بدهید تا شما هیچ دانه درشتی را نبینید و همه آن ها خرد و نرم شده باشند.

- بعد از اینکه آسیاب کردید، آن را از الک عبور دهید تا دانه های درشت آن گرفته شود.

- سپس باز دوباره این دانه های الک شده را خشک می کنید و بعد با الک ریزتر آن ها را عبور می دهیم و در یک کنار میگذاریم تا کامل خشک شود.

- آرد برنج شما آماده است.

برای تهیه شیرینی برنجی، شما نیاز به الک خیلی ریزی دارید و با الک های معمولی که در خانه وجود ندارد، نمی توان آرد برنجی مخصوص شیرینی را تهیه نمود.

 

کاربرد آرد برنج

 

تنها مصرف آرد برنج در مصرف بعضی از خوراکی ها است که در تهیه آن ها استفاده می شود. از آرد برنج بیشتر در تهیه سوپ، فرنی، شیرینی برنجی، آش، کوکو، کتلت و غیره استفاده می شود.

در بعضی از موارد حتی لازم به استفاده از آرد برنج نیست؛ برای مثال شما می توانید در تهیه فرنی به جای آرد برنج از نشاسته استفاده کنید.

آرد برنج به غیر از کشور ما، در کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا مانند هند، ژاپن، اندونزی، بنگلادش و غیره استفاده می شود.

خواص آرد برنج

 

برخلاف آنچه که تصور می شود، آرد برنج از دانه های شکسته استفاده می شود و خاصیت ندارد؛ ولی دارای خواصی است که امروزه بیشتر پزشکان برای افرادی که مشکل گوارشی دارند، مصرف آن را توصیه می کنند.

- آرد برنج فاقد گلوتن است. گلوتن پروتئینی است که باعث تحریک و آسیب رساندن به سیستم گوارشی بدن می شود و از این رو برای کسانی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند، یک جایگزین مناسب و عالی است.

- آرد برنج دارای فیبر نسبتاً بالایی است؛ ولی برای جبران کمبود فیبر، می توان آن را با غذاهای پروتئینی مانند پروتئین آرد و همچنین تخم مرغ مصرف کرد. به عبارتی دیگر، آرد برنج می تواند فیبر مورد نیاز بدن انسان را تامین کند و برای کسانی که مشکل یبوست دارند، یک انتخاب عالی و کم هزینه برای درمانشان خواهد بود.

- به علت فیبر موجود در آرد برنج، باعث کاهش کلسترول و کنترل قند خون بدن می شود.

- در آرد برنج ماده ای وجود دارد به نام کولین که به انتقال کلسترول و تری گلیسرید از کبد کمک بسیاری می کند و ازاین رو باعث حفظ سلامتی کبد می شود.

- بیشتر خواصی که در برنج وجود دارد، در آرد برنج هم یافت می شود؛ حتی خواص بیشتری نیز در آن وجود دارد.

- برای افرادی که توانایی خوردن برنج را ندارند، می توان آرد برنج را پوره کرده و به آن ها داد.

 

ارزش غذایی آرد برنج

 

یک لیوان 100 آرد برنج حاوی ارزش غذایی زیر است:

 

- کلسیم

- ویتامین B6

- منیزیوم

- آهن

- قند

- فیبر

- پتاسیم

- کالری حدود 400 گرم

- پروتئین

- کربوهیدرات

- تیامین

- حدود 2 گرم چربی

- فسفر

- مس

- روی

 

آرد برنج

 

آرد برنج را می توان در سه نوع تهیه کرد:

- آرد برنج شیرین

- آرد برنج قهوه ای

- آرد برنج سفید

آرد برنج قهوه ای و سفید مانند هم هستند و فقط تفاوت آن ها در پوسته ای است که در برنج قهوه ای وجود دارد و وقتی شما این پوسته را جدا می کنید، به برنج سفید تبدیل می شود؛ ازاین رو خواص بیشتری نسبت به برنج سفید دارد.

آرد برنج شیرین نشاسته بیشتری دارد و برای همین برای تهیه آرد برنج بیشتر دو مورد قبلی توصیه می شود.

 

چگونه آرد برنج تهیه کنیم؟

 

شما می توانید آرد برنج را خودتان با طرز پختی که در بالا داده شده تهیه کنید یا بسته های آماده آن را از فروشگاه ها خریداری نمایید. فقط در بیشتر این بسته بندی ها، از برنج های نامرغوب برای تهیه آرد برنج استفاده شده است که ممکن است رنگ و بوی نامطبوعی داشته باشد. البته می توانید نوع مرغوب آن را در فروشگاه های زنجیره ای معتبر در سراسر کشور تهیه کنید.

 

نتیجه گیری

 

آرد برنج یک ماده غذایی است که برای از برنج های خیلی ریز و شکسته تهیه می شود و می توان برای تهیه فرنی، شیرینی برنجی و غیره استفاده کرد. آرد برنج به خاطر خواص بالایی که دارد و همچنین نداشتن مواد مضر مانند گلوتن، یکی از بهترین مواد غذایی است که مصرف آن توسط پزشکان به شدت توصیه می شود.


برچسب ها:

سلامت
مواد غذایی
خرید
خرید کردن
ارد برنج
طرز تهیه ارد برنج

بهارک ساسانی

1396/11/15

به نظرم هر چقدر برنجی که برای تهیه آرد برنج انتخاب می کنیم مرغوبتر و خوش بوتر باشد آرد برنج تهیه شده کیفیت بیشتری خواهد داشت

پرنیا تهرانی

1396/11/15

سلام لطفا طرز تهیه قارچ پلو رو هم بزارید

ترلان سعادتی

1396/11/15

فرنی با آرد برنج جزو دسرهای محبوب ایرانی میباشد فرنی با آرد برنج را می توانید در وعده صبحانه - میان وعده - دسر - سرو کنید .

ثریا مجبوبی

1396/11/15

من عاشق اردبرنج خونگی ام و علی رغم وجود این محصول در فروشگاه ها خودم ارد برنجم رو درست می کنم

جاریه

1396/11/15

واااااااااااااااای عاشقققققققشم ارد برنج تو هر چیزی فوق العاده می شه

فرانک یوسفی

1396/12/05

سلام به نظرم آرد برنج خونگی از طعم و کیفیت بالاتری برخورداره و من همیشه خودم آرد برنج درست میکنم

1396/12/06

عضویت در خبرنامه

عضویت

داغ‌ترین‌ها