اخبار افق کوروش /  آشپزی

چاپ
طرز تهیه برنجک – مواد لازم و طرز پختن
1396/12/04
طرز تهیه برنجک ساده تر از آن چیزی است که فکرش را بکنید

طرز تهیه برنجک – مواد لازم و طرز پختن

 

طرز تهیه برنجک ساده تر از آن چیزی است که فکرش را بکنید

 

بعضی از مواد غذایی هستند که شاید ارزش غذایی زیادی نداشته باشند، اما می توان از آن ها به عنوان یک میان وعده در عصر دل انگیز همراه با خانواده نوش جان کرد. برنجک یکی از همین نوع خوراکی ها است که علی رغم داشتن ارزش غذایی کم،  به عنوان یک میان وعده یا تنقلات مورد استفاده در بیشتر خانواده ها قرار می گیرد. طرز تهیه برنجک خیلی ساده است و نیازی به هزینه بالا اصلاً ندارد؛ ولی برای اینکه بتوانید یک برنجک خیلی خوشمزه تهیه کنید، لازم است تا نکاتی را بدانید که در ادامه این مقاله به صورت کامل بیان خواهیم کرد.

 

طرز تهیه برنجک

 

برنجک را از دانه های برنج تهیه می کنند؛ یعنی دانه های برنج را بعد از انجام یک سری فعالیت ها که ادامه خواهیم گفت، بو می دهند. در خصوص اینکه از چه نوع برنجی استفاده کنید، لازم نیست که حساسیت زیادی روی آن خرج دهید؛ اما اگر به دنبال طرز تهیه برنجک خوشمزه هستید، استفاده از دانه های برنج ایرانی را پیشنهاد می کنیم. به عبارتی دیگر اگر از دانه های بلند خارجی استفاده کنید، دانه های برنجک به صورت قد کشیده می شود و اگر برنج ایرانی قد کوتاه استفاده کنید، دانه های برنجک به صورت کوچک و تپل تر سرخ می شوند.

برنجک از جمله مواد خوراکی است که جز دسته تنقلات محسوب نمی شوند؛ اما از آنجا که ظاهری پفکی دارد، بیشتر مورد توجه کودکان قرار می گیرد و حتی بعضی از خانواده ها هم آن را با تنقلات و آجیل ها برای مصرف مخلوط می کنند.

اصولاً برنجک را همراه با گندمک مصرف می کنند و این دو را در یک کاسه بزرگ مخلوط می کنند. طرز تهیه برنجک به دو صورت انجام می شود:

- روش خانگی که با همان دانه های برنج است.

- روش صنعتی که در آن از ترکیب آرد برنج و بلغور ذرت به همراه روغن، پودر پنیر و نمک تهیه می شود.

از آنجا که در طرز تهیه برنجک از روغن استفاده می شود، ممکن است که کمی پرکالری و مضر به نظر بیاید؛ اما اگر در تهیه آن از مواد و روغن ارگانیک استفاده کنید، نه تنها هیچ ضرری ندارد بلکه می تواند برای افرادی که دارای اسهال هستند، مورد استفاده قرار بگیرد. از آن جا که در طرز تهیه برنجک،  دانه های برنج نقش اصلی را دارند، برای همین خواصی را که در برنج هم هست، در برنجک تا حدی می توان یافت و همچنین می تواند به عنوان یک میان وعده برای سیرکردن یا گرفتن ته دل به حساب آورد؛ فقط نکته ای که باید در نظر داشته باشید، این است که در مصرف آن به هیچ وجه زیاده روی نکنید.

 

مواد لازم برای طرز تهیه برنجک

 

- برنج (مقدار این بسته به تعداد اعضای خانواده دارد)

- روغن

- نمک

 

مراحل طرز تهیه برنجک

 

- ابتدا مقدار برنج انتخاب شده را به مدت 1 تا 2 ساعت در آب خیس می کنید و مقداری نمک به آن اضافه می کنید.

- سپس برنج را همراه با آب در یک قابلمه بریزید و اجازه بدهید تا آب جوش بیاید. وقتی که دانه های برنج نرم شد، آن را آبکشی کنید. (اندازه نرم شدن برنج باید مانند هنگامی باشد که شما قصد دم کردن آن را داشته باشید.)

- دانه های آبکشی شده برنج را درون سبدی یا ظرفی قرار دهید و آن را برروی بخاری یا شوفاژ قرار دهید تا کامل خشک شود.

- بعد از اینکه دانه های برنج خشک شد، مقداری روغن را بر روی ماهیتابه یا ظرف گودی شکل ریخته تا داغ شود.

- نمک را اضافه کنید.

- برنج را درون قابلمه همراه با صافی قرار دهید. به این صورت روغن کمتری داخل برنجک می شود. در این مرحله می توانید، نمک را داخل ظرف اضافه کنید؛ ولی بهتر است که در هنگام سرخ شدن اولیه نمک را اضافه کنید تا کامل به خرد آن برود.

- بعد از اینکه دانه های برنج کامل پف کرد، آن را برروی یک ظرف همراه با صافی یا دستمال قرار دهید تا روغن های اضافی گرفته شود.

 

چند نکته مهم در طرز تهیه برنجک

 

- بعضی از خانم های خانه دار به جای آب از شیر برای خیس کردن دانه های برنج در تهیه برنجک استفاده می کنند.

- مدت زمان لازم برای پخت و تهیه برنجک بین 15 تا 25 دقیقه است.

- نمکی که برای تهیه برنجک استفاده می کنید، بهتر است که بدون ید و ماسه ای باشد.

- برای اینکه در مصرف برنج و دور ریختن آن صرفه جویی کنید، بهتر است از برنج های باقی مانده قابلمه غذا استفاده کنید.

- برنجک یک غذای عالی برای کودکان است.

 

اما شربت برنجک چگونه تهیه می شود؟

 

- ابتدا شکر را با مقداری آب مخلوط کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا جوش آید و به نوعی شربت اولیه درست شود که حدود 15 دقیقه زمان لازم است؛ سپس آبلیمو را اضافه کنید و آن را از روی حرارت بردارید.

- برنج را داخل شربت بریزید و خوب هم بزنید و بعد اجازه بدهید تا کامل سرد شود.

- سپس با چاقو آن را به شکل های مختلف مانند مربع یا لوزی برش دهید و مصرف نمایید.

 

طرز تهیه گندمک چگونه است؟

 

گندمک هم مانند برنجک از جمله مواد غذایی است که از آن می توان به عنوان یکی از اجزا تنقلات و آجیل استفاده کرد. خواص غذایی گندمک از برنجک بیشتر است ولی از آنجا که در تهیه این ماده غذایی از نمک و غیره استفاده می شود، در خوردن باید مراعات کرد.

گندمک ا از دانه های ها گندم تهیه می کنند و طرز تهیه آن مانند طرز تهیه برنجک است. این ماده غذایی می توان همراه با شیر به عنوان یک وعده غذایی مخصوصا برای کودکان مصرف کرد و همچنین یک جایگزین عالی به عنوان تنقلات مضر مانند چیپس و پفک باشد.

 

مواد لازم برای تهیه گندمک

 

- گندم

- روغن

- نمک

 

مراحل تهیه گندمک

 

- ابتدا گندم را در آب خیس کنید و سپس آن را در آب بپزید تا مانند دانه های برنج نرم شوند.

- دانه های نرم شده گندم را مانند برنج آبکشی کنید و سپس بر روی ظرفی بریزید و آن را در محلی مانند مجاورت هوا یا بخاری قرار دهید تا خشک شود.

- روغن را در تابه ای داغ کرده و نمک یا شکر را در آن اضافه کنید.

- دانه های گندم را از طریق یک صافی درون روغن قرار دهید تا پف کنند. حواستان باشد که گندم ها نباید رنگ سوختگی به خود بگیرند.

 

چند نکته برای تهیه گندمک

 

- بعضی از خانواده ها در تهیه گندمک یا گندم بو داده از شیر به جای آب استفاده می کنند.

- مدت زمان لازم برای تهیه گندمک بین 15 تا 25 دقیقه است.

- یک غذای کامل برای کودکان است.

- می توان به عنوان یک میان وعده برای افراد بزرگسال در هنگام کار مورد استفاده قرار بگیرد.

 

نتیجه گیری

 

برنجک از جمله مواد غذایی است که علی رغم داشتن خاصیت کم، می تواند به عنوان یک میان وعده به علت خاصیت سیری یا جزئی از تنقلات یا آجیل و همراه با گندمک مصرف شود. طرز تهیه برنجک خیلی ساده است و کافی است تا دانه های برنج را خیس کرده و بپزید، سپس آن آبکشی کنید و اجازه بدهید تا خشک شود و در نهایت در روغن سرخ کنید.


برچسب ها:

سلامت
دستور پخت
مواد غذایی

ارسال نظر

ارسال

عضویت در خبرنامه

عضویت

داغ‌ترین‌ها