اخبار افق کوروش /  آشپزی

چاپ
برنج سبزیجات – طرز پخت انواع پلو سبزیجات
1396/12/07
چگونه یک برنج سبزیجات خوشمزه تهیه کنیم

برنج سبزیجات – طرز پخت انواع پلو سبزیجات

 

چگونه یک برنج سبزیجات خوشمزه تهیه کنیم

 

ذائقه ما ایرانیها با بعضی از غذاها بدجور خو گرفته است، فرقی هم ندارد که در کجای ایران زمین زندگی می کنید؛ بعضی از غذا هیچ مرزی ندارند و در تمام خانواده ها مصرف می شود. سبزی پلو یکی از همین غذاها است که ما آن را غذای بدون مرز می نامیم. بعضی خانواده ها سبزی پلو را با برنج سبزیجات یکی می دانند؛ ولی باید گفت که در پخت و آماده سازی آن تفاوت اندکی وجود دارد. استفاده از مواد سبزیجات ارگانیک و معطر، یکی از مهم ترین عاملی است که باعث تفاوت و اختلاف در دستپخت ها می شود.

در ادامه این مقاله ما قصد داریم تا به شما مراحل پخت انواع برنج سبزیجات و سبزی پلو با ماهی و مرغ را آموزش دهیم.

 

طرز پخت برنج سبزیجات

 

قبل از اینکه وارد بحث اصلی شویم، این نکته را حتما در نظر داشته باشید که در طرز پختن انواع برنج سبزیجات، باید اول از همه اقدام به تهیه پلو ساده کنیم و سپس با مخلوط کردن مواد سبزیجات در آن، تغییراتی نیز ایجاد نماییم.

- اول از همه باید برنج را تهیه کنید و آبکش کنید که پلو ساده می گوییم. طرز تهیه برنج آبکش یا همان پلو ساده بدون کته به صورت زیر است:

- ابتدا مقداری برنج را بر حسب نیاز به مدت 2 الی 3 ساعت همراه با نمک در آب خیس می کنیم. میزان آب باید حداقل یک بند انگشت از روی سطح برنج فاصله داشته باشد.

- در قابلمه دیگری، آب را تا نصفه (بستگی به مقدار برنج اولیه دارد) ریخته و برروی اجاق با حرارت زیاد قرار می دهیم تا جوش آید.

- برنج خیس خورده را درون قابلمه در حال جوش می ریزیم و خوب هم میزنیم و درب قابلمه را روی آن قرار می دهیم تا آب برنج به حداقل ترین مقدار ممکن برسد.

- برنج را درون آبکش می ریزیم و با آب ولرم شستشو می دهیم تا نمک های اضافی درون آن گرفته شود.

- تا اینجا مرحله را داشته باشید. از این به بعد برای دم کردن برنج، باید سبزیجات را اضافه کنید که در هر دستور پخت مراحل آن را بیان خواهیم کرد.

 

مراحل پخت برنج سبزیجات

 

مواد لازم

 

- ذرت

- نخود فرنگی

- هویج خرد شده

- کشمش (مقدار هر کدام از این مواد یک پیمانه است که به ازای 4 نفر است)

- فیله مرغ خرد شده ده عدد

- پیاز یک عدد

- عصاره مرغ یک بسته

- نمک، فلفل، زعفران و روغن به مقدار لازم

 

مراحل تهیه برنج سبزیجات

 

- ذرت را بپزید و همراه با همراه با کشمکش، نخود فرنگی و هویج پخته شده در یک ماهیتابه تفت دهید.

- در یک ظرف دیگر، فیله های مرغ را به همراه پیاز، نمک و فلفل تفت دهید.

- بعد از پخت فیله ها، آن ها را به مواد شماره یک اضافه کنید.

- عصاره مرغ را می توانید در مقداری آب جوش حل کرده و برروی مخلوط بدست آمده از بالا اضافه کنید.

- در این مرحله باید این سبزیجات را به برنج آبکش شده اضافه کنید تا برنج سبزیجات تهیه شود.

- روش اضافه کردن آن به صورت لایه لایه است؛ یعنی لایه اول برنج و بعد یک لایه از سبزیجات و بعد برنج و باز یک لایه سبزیجات. این مرحله را تا اتمام مواد اولیه ادامه می دهید.

- دقت کنید که برنج نباید به دیواره قابلمه بچسبد، همچنین بهتر است که به منظور دم کشیدن سریع، چندین سوراخ برروی سطح تا انتها ایجاد کنید.

- در انتها دم کنی را برروی درب قابلمه قرار دهید و اجازه بدهید که کاملا برنج دم بکشد.

 

طرز پخت سبزی پلو با مرغ

 

شاید در نگاه اول با روش قبلی یکسان به نظر برسد؛ ولی در این روش شما مرغ را جدای برنج تهیه می کنید که در قبلی، فیله های مرغ همراه با برنج پخته می شد.

 

مواد لازم

 

- سبزی پلویی خرد و خشک شده که شامل گشنیز، تره، جعفری، ریحان، نعناع، شوید، شمبلیله است. (مقدار سبزی استفاده شده با برنج باید متناسب باشد، به عبارتی دیگر به ازای هر دو پیمانه برنج بهتر است که به اندازه شش قاشق غذاخوری سبزی خورد شده تهیه کنید.)

- مرغ که باید چند تیکه شود

- پیاز یک عدد متوسط

- سیر

- نمک، فلفل و زردچوبه و بقیه ادویه جات به مقدار لازم

 

مراحل تهیه سبزی پلو با مرغ

 

- برنج مانند قبل آبکشی می کنید.

- سبزی را ابتدا خرد کرده و اجازه بدهید تا خشک شود. سپس با کمی روغن آن ها را تفت دهید و زردچوبه وبقیه ادویه جات را نیز به آن اضافه کنید.

- بعد از اینکه سبزی ها به طور کامل تفت داده شد، آن ها را همراه با برنج به صورت لایه به لایه مانند قبل اضافه کنید و سپس اجازه بدهید تا دم بکشد.

- مرغ را همراه با سبزی پخت نکنید. مرغ باید همراه با یک لیوان آب، پیاز، سیر و دیگر مواد مانند نمک، زعفران و فلفل به مدت نیم تا یک ساعت با هم ترکیب کرده و اجازه دهید تا کامل پخت شود.

- بعد از این غذای شما آماده سرو است.

 

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

 

طرز پخت این دستورغذایی مانند قبل است و تفاوت آن در استفاده از ماهی به جای مرغ است. برای تهیه سبزی پلو مانند شیوه قبل اقدام می کنیم و فقط باید طرز پخت یا سرخ کردن ماهی را بدانیم.

 

روش سرخ کردن ماهی

 

ابتدا پوست روی ماهی را باید کامل بگیرید. بعضی از افراد ماهی را تکه تکه می کنند و بعضی دیگر درسته استفاده می کنند که این انتخاب این دو سلیقه ای است. ابتدا برروی ماهیتابه کمی روغن بریزید تا داغ شود، سپس ماهی را برروی آن به آرامی قرار دهید. بعد از ده دقیقه، ماهی را برگردانید و طرف دیگر را سرخ کنید. ممکن است که در هنگام سرخ کردن ماهی، چند بار مجبور به برگرداندن ماهی شوید؛ ولی حداقل 20 دقیقه زمان لازم است تا ماهی شما کامل سرخ شود.

 

طرز پخت برنج سبزیجات هندی

 

غذاهای هندی به تند بودن معروف هستند و اگر کسی غیر هندی باشد، خوردن غذاهای آن ها باعث اذیت شدنش می شود؛ ولی باید گفت که در حالت کلی، غذاهای خیلی سالمی دارند و از هیچ گونه مواد مضری برای طبخ غذاهای خود استفاده نمی کنند.

شاید فکر کنید که غذاهای هندی را نمی توان درست کرد، ولی اشتباه می کنید. برنج سبزیجات هندی از نمونه غذاهایی است که می توان آن ها را در خانه بدون هیچ دردسری تهیه کرد، بدون اینکه تند باشد.

 

مواد لازم که برای چهار نفر است

- گل کلم خرد شده دو فنجان

- هویج خرد شده دو عدد متوسط

- لوبیا سبز خرد شده حدود 15 عدد

- نخود فرنگی نصف فنجان

- روغن زیتون سه قاشق غذاخوری (البته می توان از روغن معمولی هم استفاده کرد؛ ولی اگر به دنبال برنج سبزیجات هندی خوشمزه هستید، بهتراست که از روغن زیتون استفاده کنید.)

- پیاز خرد شده دو عدد متوسط

- گوجه فرنگی خردشده و فلفل سبز سه عدد متوسط

- سیر له شده 5 حبه

- زنجبیل، برگ نعناع، برگ گنشیز یک قاشق چایخوری

- هل 4 عدد

- آب لیمو نصف قاشق غذاخوری

- چوب دارچین دو عدد کوچک

- میخک 4 عدد

البته برای تهیه برنج سبزیجات هندی تمامی موارد بالا لازم نیست و اگر به بعضی از مواد دسترسی نداشتید، مشکلی به وجود نخواهد آمد.

 

مراحل پخت برنج سبزیجات هندی

 

- برنج را آبکشی کنید.

- گل کلم را به مدت 15 دقیقه در آب جوش پخت نمایید.

- دانه های هل، میخک، چوب دارچین با هم در روغن تفت دهید.

- پیازها را در ماهیتابه تفت دهید و سپس زنجبیل با سیب له شده را به آن اضافه کرده تا کامل تفت داده شوند.

- گوجه فرنگی را تفت دهید و بعد از چند دقیقه سیب زمینی را به آن اضافه کنید.

- بعد هویج، لوبیا سبز و گل کلم را به ماهیتابه اضافه کنید تا تفت داده شوند.

- در آخر هم برگ نعنا، گشنیز و آب لیمو را برای تفت دادن اضافه کنید.

- بعد از اینکه ترکیب سبزیجات شما تمام شد، آن را به همراه به صورت لایه به لایه اضافه کنید تا کامل دم بکشند و آماده سرو شوند.

 


برچسب ها:

سلامت
دستور پخت
مواد غذایی

ارسال نظر

ارسال

عضویت در خبرنامه

عضویت

داغ‌ترین‌ها