اخبار افق کوروش /  اخبار شعب

چاپ
تحقق اقتصاد مقاومتی در فروشگاههای زنجیره ای
1395/10/20

تحقق اقتصاد مقاومتی در فروشگاههای زنجیره ای

در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، واژه جدید « اقتصاد مقاومتی » به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است. این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال 1389 مطرح شد. در همین دیدار، مقام معظم رهبری « اقتصاد مقاومتی » را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل « فشار اقتصادی دشمنان » و « آمادگی کشور برای جهش » را معرفی نمودند.
برای اقتصاد مقاومتی تعاریف متفاوتی ارائه شده است که هر کدام از جنبه ای به این موضوع نگاه کرده اند. اقتصاد مقاومتی به تعبیری کاهش وابستگی، تلاش برای خود اتکایی، تاکید بر مزیت های اقتصادی برای تقویت تولید دانش بنیان ملی با نگاه به بازار های جهانی است. نتیجه چنین رویکردی بطور قطع موجب افزایش قابل توجه تولید، متناسب با سلیقه و استاندارد های جهانی، بهبود سطح اشتغال داخلی؛ کاهش قیمت تمام شده محصول با کیفیت، افزایش قدرت خرید و در نتیجه سطح رفاه مصرف کنندگان و حرکت به سمت تعادل پایدار اقتصادی در مقیاسی بزرگتر از اقتصاد سنتی و تک محصولی است. اقتصاد مقاومتی معمولاً در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده یک کشور قرارمی گیرد که منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه، ایستادگی نموده و سعی درتغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی سازی آن بر اساس جهان بینی و اهداف دارد. برای تداوم این نوع اقتصاد، باید هرچه بیشتر به سمت محدودکردن استفاده از منابع خام و کاهش اتکای اقتصاد کشور به این منابع حرکت کرد. در واقع به تعبیری دیگر اقتصاد مقاومتی مفهومی است که درپی مقاوم سازی، بحران زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی مطرح می شود، که البته باور و مشارکت همگانی واعمال مدیریت عقلایی و مدبرانه، پیش شرط و الزام چنین موضوعی است.

اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه‌های فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن آن تاثیرها می‌باشد و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است همچنین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی‌های خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تأکید گردد. اقتصاد مقاومتي يعني تشخيص حوزه هاي فشار یا درشرایط کنونی تحریم و متعاقبا تلاش براي کنترل و بي اثر کردن و در شرايط آرماني تبديل چنين فشارهايي به فرصت ، که قطعا باور و مشارکت همگاني و اعمال مديريت هاي عقلايي و مدبرانه پيش شرط و الزام چنين موضوعي است. اقتصاد مقاومتي کاهش وابستگي ها و تاکيد روي مزيت هاي توليد داخل و تلاش براي خوداتکايي است. منظور از اقتصاد مقاومتی، یک اقتصاد فعال و پویا و نه یک اقتصاد منفعل و بسته است چنانکه مقاومت برای دفع موانع پیشرفت و کوشش در مسیر حرکت و پیشرفت تعریف می‌شود.

تفاوت اساسی اقتصاد مقاومتی با ریاضت اقتصادی:

این دو اصطلاح کاملا متفاوت بوده و هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند. ریاضت اقتصادی به شرایطی گفته می‌شود که دولت‌ ها برای کاهش هزینه‌ها و رفع کسری بودجه به کاهش و یا حذف ارائه برخی خدمات و مزایای عمومی دست می‌زنند. این طرح که به منظور مقابله با کسری بودجه توسط برخی دولت‌ها انجام می‌شود گاهی اوقات به افزایش میزان مالیات و افزایش دریافت وام‌ها و کمک‌های مالی خارجی می‌انجامد. اما اقتصاد مقاومتی مفهومی جداگانه و مستقل است.

برخی از ارکان اقتصاد مقاومتی

 1- مقاوم بودن اقتصاد، 2- استفاده از همه‌‌ ظرفیتهاى دولتى و مردمى، 3- حمایت از تولید ملى به عنوان بخش درون زاى اقتصاد، 4- حضور جدی و فعال شرکتهاى دانش‌‌بنیان در اقتصاد،5- استفاده‌ حداکثرى از زمان، منابع و امکانات، 6- توجه ویژه به پژوهش در زمینه اقتصاد مقاومتى، 7- اقتصاد مقاومتی، معنا و مفهومی از کارآفرینی

8- توجه به نخبگان واستفاده ازفناوری نوین، 9- اشتغال زائی، 10- ثبات قیمت ها، 11- نهادینه شدن تولید ثروت حلال درجامعه و مذموم بودن تولید ثروت های کاذب از طریق دلالی، 12- رفع موانع متعدد پیش روی تولید ملی، 13- ایجاد فضای رقابتی در بخش تولید و توزیع، 14- افزایش سطح بهره وری و ضرورت تشکیل نیروی انسانی کارآمد بیش از گذشته، 15- حمایت موثر از حقوق مصرف کنندگان

اگر خوب به نحوه اداره مجموعه فروشگاه های زنجیره ای دقت کنید در می یابید که به خوبی قابلیت تحقق عملی اقتصاد مقاومتی را دارند. در این فروشگاه ها می توان تولید با کیفیت و دارای قدرت رقابت ایرانی که کارگر ایرانی تولید کرده است را به چشم دید. خرید از این فروشگاه ها در حین حمایت از تولید ملی حمایت از اشتغال پایدار کارگر ایرانی است. در این فروشگاه ها کالاهای مورد نیاز بدور از فضای تجملی و اسراف اما با کیفیتی درخورد رفاه خانواده ایرانی عرضه می شود.


برچسب ها:

فروشگاه های زنجیره ای
اقتصاد مقاومتی

ارسال نظر

ارسال

عضویت در خبرنامه

عضویت

داغ‌ترین‌ها