اخبار افق کوروش /  اخبار

چاپ
افق کوروش حامی سفره مردم
1396/02/11

افق کوروش حامی سفره مردم

از ابتدای شکل گیری تمدن های بشری، مراکزی برای خرید و فروش کالای های مورد نیاز مردم وجود داشته و به مرور زمان این مراکز از شکل سنتی به فروشگاه های زنجیره ای و هایپر مارکت های بزرگ تغییر شکل داده و در همه ادوار سعی این مراکز جلب رضایت مشتری و کسب منفعت برای خود بوده اند.

در جهان امروز و دنیای مترقی کنونی به علت کمبود وقت و ارزش بالای زمان مردم بیشتر از فروشگاههاي جامع و کامل استقبال می کنند و سعی بر آن دارند تا با مراجعه به یک مرکز خرید تمامی مایحتاج مورد نظر خود را تأمین کنند.

 ناگفته نماند علت اصلی مراجعه مردم به این گونه فروشگاه ها، کیفیت و قیمت مناسب است که در میزان استقبال مردم از این مراکز نقش به سزایی دارد. اما این همه داستان نیست. بسیاری از کالاها بطور دایم مورد نیاز خانوارها است. در واقع به علت نوع برخی کالاها یعنی مایحتاج روزانه که در قالب عرضه در فروشگاه های خرده فروشی بدست مصرف کننده می رسد، شیوه ارایه و قیمت و کیفیت بسیار مهم است.

 در نظام های عرضه سنتی هر واحد عرضه خرده فروشی به تنهایی اقدام به خرید و انبار داری و نگهداری و فروش مایحتاج روزانه می کند که حتی بهترین شیوه های توزیع و نگهداری کالا دارای هزینه های سنتی خواهد بود.

فعالان بازار و اقتصاد با بهره گیری از دانش و روش های فنی و مدیریتی فروشگاه های بزرگ توانسته اند الگوهای کاهش هزینه این فروشگاه های بزرگ را برای واحد های خرده فروشی و کوچک طراحی کنند.

شیوه ایجاد زنجیره تامین در اقتصاد و مدیریت اقتصادی عامل اصلی افزایش بهره وری ، کاهش هزینه های سربار،  بی نیازی از نظام دلالی سنتی و توانمندی برای دستیابی به کالاهای باکیفیت بیشتر و قیمت کمتر است. همین روش یعنی ایجاد زنجیره تامین کالا؛ با استفاده از روش های کم هزینه توزیع و نگهداری و انبارداری و قفسه بندی موجب کاهش قابل توجه قیمت تمام شده کالا برای مشتری می شود.

در دنیای امروز این مراحل بطور سنتی حدود 20 تا  30 درصد قیمت تمام شده کالا را در بر می گیرد، اما با ایجاد زنجیره تامین همین مقدار هزینه کاهش می یابد.

بر همین اساس است که شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش به منظور ارایه محصولات تند گردش یا همان مایحتاج روزانه خانوار، از طریق خرده فروشی خواروبار تاسیس گردیده است. البته با این نکته اساسی که کاهش جدی قیمت تمام شده در این فروشگاه زنجیره سود فروشگاه تلقی نشده و این مجموعه فروشگاه زنجیره با هدف حرکت در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی، این ارقام صرفه جویی شده را در قالب تخفیف های دایمی، به جیب مردم یعنی خریداران برمی گرداند. این شرکت با  ارائه کالاهای تندگردش (خواروبار) و نیز ارائه تخفیفات همیشگی بر روی تمامی کالاها نسبت به قیمت درج شده بر روی محصول در تمامی سال مشغول فعالیت می باشد. کالا های عرضه شده در این فروشگاه از برندهای معتبر داخلی تأمین می شود و به مصرف کننده ارائه می گردد، مشتریان هدف در فروشگاه های همواره دارای تخفیف افق کوروش کلیه خانوارهای محترم ایرانی می باشند.

نظر به اوضاع درآمدی اقشار متوسط و دهک های درآمدی پایین در طبقات کارمند،کارگر و قشر متوسط، این مراکز خرید برای خریدهای ماهیانه و هفتگی آنها محلی مناسب به حساب می آیند.

ممکن است این سوال مطرح شود که فروشگاه های سنتی قدرت رقابت با این فروشگاه ها را ندارند و این موجب کاهش اشتغال است. اما این همه داستان نیست. خرید به قیمت پایین تر یعنی صرفه جویی دایمی در هزینه خانوار و توان خرید کالاهای بیشتری که تاکنون در بخش تقاضای بالقوه بوده اما به علت پایین بودن درآمد، در اولویت سبد مصرفی خانوار قرار نمی گرفته است.

حال با افزایش قدرت خرید و توسعه سبد خرید خانوار، تقاضای واقعی برای بخش دیگری از کالاهای مورد نیاز افزایش می یابد که این به مفهوم رونق سرمایه گذاری در بخش های دیگر اقتصاد و تولید و در پی آن بهبود سطح اشتغال و رفاه جامعه است. این به مفهوم سیال شدن و روانی هرچه بیشتر اقتصاد و تولید و تخصیص بهینه منابع است.

 از سوی دیگر همان فروشگاه های سنتی نیز با کمی دقت و همدلی می توانند خود یک زنجیره تامین تشکیل دهند و با خرید های متمرکز و استفاده از نظام توزیع و انبارداری و ثبت سفارشات زنجیره ای قیمت خود را میزان فروشگاه های زنجیره ای کاهش دهند.

 البته این امر نیازمند یادگیری اصول زنجیره تامین و پیشرفت در مدیریت اقتصادی از سنتی به نوین است. مجموعه فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش حتی برای همین واحدی های سنتی خرده فروشی قدرت آموزش و برگزاری کلاس های پیشرفته ایجاد زنجیره تامین را دارد که با همدلی و همیاری می توان در جهت گسترش زنجیره تامین در اقتصاد کشور و افزایش بهره وری و کاهش قیمت تمام شده در جهت رفاه جامعه و تحقق  اقتصاد مقاومتی تلاش کرد.


برچسب ها:

افق کوروش
فروشگاه های زنجیره ای
مردم
کاهش هزینه

ارسال نظر

ارسال

عضویت در خبرنامه

عضویت

داغ‌ترین‌ها