اخبار افق کوروش /  تاریخچه مواد غذایی

چاپ
زعفران
1396/05/12

زعفران

کرامت گل های معجزه آسای زعفران ، نشانی از لطف پروردگار است چرا که در پس عطر سحرانگیز ، طعم دل انگیز و رنگ چشم نواز آن دنیایی از تاثیرات و خواص دارویی و غذایی پنهان است که زعفران را مورد توجه جهانیان قرار می دهد .

زعفران ارزشمندترین رستنی کائنات ، کلاله شیپوری شکل خشک شده  گل Crocus Sativus Linneous است وگونه هاي مختلف اين گیاه را در دنيا بيش از 80 گونه تخمين زده اند كه تعدادي از آنها به عنوان زينتي پرورش مي يابند. اين گياهان در اروپا، نواحي مديترانه تا آسياي مركزي و پاكستان غربي پراكنده اند.  که عمده محصول آن در ایران و در خراسان بعمل مي آيد. گل هاي زيبای بنفش رنگ زعفران هر سال يک بار در فصل پائيز شکفته مي شوند. اين گل افسانه اي که از دل خاک سر برمي آورد حاوي کلاله هاي ارغواني است که با دستهاي زحمتکش کشاورزان از گل جدا گشته و خشک مي شوند تا سفره هاي ما را رنگين و معطر نمايند.

درباره منشاء زعفران نظريه هاي مختلفي ابراز شده است كه برخي از آنها ريشه ی افسانه اي دارد. اما  شواهد و مستندات تاريخي دلالت بر آن دارد كه رويشگاه اوليه زعفران در ايران زمين بوده است و از دامنه هاي زاگرس به ويژه نواحي الوند منشاء گرفته شده است.

نوین زعفران

در شرکت نوين زعفران با لطف پروردگار و انديشه و همت ايراني توانسته اند برتري "زعفران ايران "  و ايراني را در رقابت هاي بين المللي به اثبات برسانند. 

امروزه " نوين زعفران " با توليد انبوه زعفران كيفي در بالاترين شرايط بهداشتي، زعفران بسته بندي شده و محصولات بي نظير و نو خود را در صدر توليدات جهاني قرار داده است.

نوين زعفران با استفاده از  روش های جدید فرآوری زعفران و با ارائه كيفيت و بسته بنديهاي نوين زعفران ايران، کار خود را آغاز نمود و در گامهاي بعدي با اخذ گواهينامه هاي ملي و بين المللي براي اولين بار در حرفه زعفران از طریق انجام تحقيقات و پژوهشهاي كاربردي روي زعفران، تدوين استانداردهاي نوين كيفي و بهداشتي بسيار بالا و معرفي فراگير زعفران ايران به جهانيان و ارتقاء همزمان ‌سطح دانش و امكانات كشاورزان ( از طريق مزرعه نمونه ، بخش ترويج و توليد ادوات مخصوص فراوري و خشكاندن زعفران و . . . ) زمينه ساز تحولاتي جدي در توليد و تجارت بين المللي زعفران گرديد.

نوين زعفران با نگاه تخصصي و علمي و مسئولانه به زعفران مي كوشد، آنرا همان گونه كه هست در جنبه هاي مختلف توليد، فرآوري، كنترل كيفيت، بسته بندي ، تحقيقات و صادرات متفاوت و با اهميت ببيند و در عرضه آنگونه كه بايد باشد؛ خالص و مطمئن، طبيعي و كيفي و بهداشتي و آسان و مناسب و در دسترس براي مصرف، معرفي نمايد.

موارد مصرف زعفران

زعفران در بسیاری از فرهنگ ها و کشورها دارای کاربردها و مصارف گسترده ای است . از جمله کاربردهای زعفران می توان به استفاده از آن در مواد غذایی مختلف ، داروسازی ، تهیه ی مواد آرایشی، عطرسازی و رنگ های نساجی اشاره نمود. با توجه به اینکه زعفران يا گل سلامتي يك ماده طبيعي با خواص موثره مهم از نظر دارويي است و كاربرد آن بسيار قابل توجه مي باشد ، جالب است بدانيد از اين ماده طبيعي براي داروهاي تقويتي، كمك به هضم غذا، بهبود بینایی ، درمان بيماري آلزايمر (فراموشي)، افزايش هوش، بيماري هاي پوستي، داروهاي اعصاب وضد التهاب براي تقليل كلسترول خون ومخصوصا پيشگيري از سرطان و توموراستفاده  شده و بسياري از مردم در سراسر جهان به همين دلايل به آن بسيار علاقمند ومعتقد بوده و بصورت روزانه زعفران را استفاده مي كنند.

مصرف روزانه 100 ميلي گرم زعفران در 200 ميلي ليتر شير ، بدن را در برابر بيماري هاي عمومي نظير آسم و سرماخوردگي بسيار مقاوم مي نمايد.

از نظر غذایي 125 ميلي گرم زعفران براي غذاي 3 تا 4 نفره كافيست ليكن از نظر اثرات داروئي مصرف روزانه 100 الي 125 ميلي گرم زعفران خالص داخل 200 ميلي ليتر شير يا چاي ضمن ايجاد انرژي و شادي و شادابي، بدن را در برابر بيماري هاي عمومي نظير آسم و سرماخوردگي و قوي مي كند. محصولات " زعفرانيه " نوين زعفران؛ به نحوي فرموله شده اند كه نياز بدن را به مواد مؤثره زعفران تآمين مي نمايند.

اگر چه سالهاست كه نوين زعفران با فاصله زياد به عنوان پيشرو و بزرگترين و موفقترين  واحد زعفران در ايران و جهان شناخته ميشود و همه ساله 95% محصولات شركت به پنج قاره جهان به ترتيب كشورهاي اروپايي، آسيايي، عربي، آمريكا، كانادا واستراليا صادر مي شود، اما هيچگاه از مسير تعالي و توسعه و نوآوري و افتخار آفريني براي ميهنمان ايران بر نخواهد گشت.

 

فرآيند تولید زعفران

زنجیره تولید زعفران بهداشتی ، کیفی و با راندمان بالا در شرکت نوین زعفران طی فرآیند ذیل طی می شود.

  تامین مواد اولیه 
  انبار مواد اولیه 
  آماده سازی اولیه 
 

سورت اولیه (پاک سازی و جداسازی )

  تحویل به تولید
  توزین
  سورت ثانویه
  دربندی
  بسته بندی اولیه
  بسته بندی ثانویه
  انبار حین فرآیند
  عدل بندی
  انبار محصول نهایی
  ارسال به مشتری

 

کاربرد زعفران :

کلاله هاي قرمز خشک شده گلهاي گياه زعفران مي باشد که به طور عمده به عنوان طعم و رنگ دهنده در آشپزي مورد استفاده قرار مي گيرد. جداي از مصرف زعفران به عنوان يک ماده معطر و رنگ دهنده، زعفران به دليل محتواي ويتامينی اش بسيار قابل توجه است. به طوريکه زعفران را بر اساس مقدار فراوان ريبوفلاوين (ويتامين B2) موجود در آن (mg/g 100) مي توان به عنوان منبع مهمي از اين ويتامين تلقي کرد. مطالعات انجام شده نشان مي دهد که  mg 150  زعفران اثرات مفيدي معادل mg40 ريبوفلاوين خالص داشته است.
 در نمونه هاي مختلفي از زعفران، انواع ويتامين ها بخصوص ريبوفلاوين، تيامين (ويتامين B1)، ويتامين B6 و ويتامين C مشخص شده اند.

خواص و مصارف دارويي زعفران :


1-ضد افسردگي
2-محرك
3-مؤثر بر روي تندكاري قلب
4-ضد تومور 
5-زعفران ضد سرطان 
6-زعفران ضد تصلب شرائين
7- زعفران شادي بخش
8-زعفران مؤثر بر روي ناراحتي هاي خوني
9-اكسپتورانت زعفران
10-مربوط به تقويت معده
11-ضد انقباضات عضلاني
12-آرام بخش و مسكن                            
13-ضد زكام                                              
14-ضد افسردگي  
15-چاق كننده            
16-ضد تب                                    
17-ضد ترس ناگهاني                               
18-ضد هپاتيت                                        
19-ضد هيستري                                      
20-ضد سرخچه                                        
21-ضد ماليخوليا                              
22-ضد شوك                                    
23-مرهم ناراحتي هاي پوستي
24-ضد بزرگ شدگي كبد
25-کاهنده ضربان قلب
26-ضد مسمومیت
27-ضد ناراحتی های عصبی
28-ضد سرماخوردگی

 

هم اكنون تحقيقات مختلفي مانند تاثير زعفران در افزايش هوش و حافظه، خواص ضد سرطاني و ضد توموري زعفران و ... در داخل و خارج از كشور همچنان ادامه دارد به همين دليل بخشي از زعفران ايران براي مصارف غذائي و بخش عمده ديگر نيز براي استفاده در داروهاي مختلف منجمله داروهاي تقويتي، شربت هائي براي هضم غذا،افزايش هوش، داروهاي ضد آلزايمر (فراموشي) و . . .  صادر مي شود.

از اثراتی که بر روی انسان مطالعه بیشتری صورت گرفته است اثر ضد افسردگی زعفران می باشد .این گیاه در طب سنتی به عنوان شادی افزا ، مفرح و توانبخش قلب مطرح بوده و در آزمایشات پایه بر روی حیوان، کلاله و تا حدودی گلبرگ زعفران و همچنین مواد موثره آن کروسین و سافرانال اثر ضد افسردگی نشان داده اند. در دو تحقیق بالینی اخیر نیز عصاره زعفران ضد افسردگی در حد داروهای استاندارد یعنی ایمی پرامین و فلوئوکستین نشان داده شده است .

مقدار مصرف :

در بعضی کتب و مقالات علمی مصرف زعفران را در انسان mg50 دو بار در روز ( ماهیانه 3 گرم ) برای هر نفر توصیه نموده اند.

عوارض جانبی :

مقادیر بیش از 5 گرم به صورت یکجا عوارضی چون سرگیجه ، برادی کاردی ( کاهش تعداد نبض ) ، خون دماغ ، استفراغ و برافروختگی صورت گزارش شده است .

مصرف در بارداری :

از آنجایی که مقادیر بالا زعفران ( 10 گرم به صورت یکجا ) ممکن است باعث سقط شود نباید در دوران حاملگی استفاده شود .

ویژگی های برند نوین زعفران 

  • اولین دارنده ی استانداردهای بین المللی
  • بزرگترین واحد تولیدی ، فرآوری و بسته بندی 
  • به عنوان بزرگترین زعفران صادراتی ایران ، 8 نوبت صادر کننده نمونه و ممتاز ملی شده است 
  • انتخاب بهترین و مدرن ترین واحد بسته بندی و کنترل کیفیت زعفران از طرف سازمان فائو(سازمان خوار و بار کشاورزی سازمان ملل متحد) شناخته شده است
  • مجهزترین آزمایشگاه کنترل کیفیت
  • فروش در بازارهای جهانی
  • مشارکت در تدوین استانداردهای جهانی زعفران
  • گارانتی محصولات
  • خدمات ویژه برای مشتریان و پاسخ گویی تمام وقت 
  • دسترسی آسان 

 


برچسب ها:

افق کوروش
زعفران
نوین زعفران
فروشگاه ها ی زنجیره ای افق کوروش
فروشگاه زنجیره ای افق کوروش
خواص زعفران
کاربرد زعفران

ارسال نظر

ارسال

عضویت در خبرنامه

عضویت

داغ‌ترین‌ها